FAQ

Vanliga frågor & svar

Vanligaste frågorna & svaren

Mest populära frågorna

ECU (Electronic Control Unit) är bilens "hjärna" som styr viktiga funktioner som bränsleinsprutning och tändning. Den kan behöva repareras vid symptom som:

  • Motorn startar inte
  • Varningslampor som lyser
  • Oregelbunden tomgång
  • Ökad bränsleförbrukning
  • Försämrad motorprestanda

På AutoHex AB är vi specialiserade på:

  • BMW
  • Volvo
  • Audi
  • Volkswagen
  • Seat
  • Skoda
  • Med vår expertis inom bildiagnostik kan vi hjälpa dig oavsett märke.

Reparationstiden varierar beroende på problemets omfattning:

  • Diagnostik: 1-5 timmar
  • Enklare reparationer: 3-12 timmar
  • Komplexa reparationer: 1-5 arbetsdagar
  • Vi ger alltid en tidsprognos efter initial diagnos.

Priset beror på skadans omfattning och bilmodell. Vi erbjuder:

  • Initial bedömning
  • Transparent prissättning
  • 1 års garanti på alla reparationer
  • Kontakta oss för en specifik prisuppgift för din bil.

Vi utmärker oss genom:

  • Specialistkompetens inom bileletronik
  • Chip-nivå reparationer
  • Modern diagnosutrustning
  • Snabb service
  • Kostnadseffektiva lösningar
  • Ett års garanti på utförda reparationer

Viktiga åtgärder:

  • Regelbunden diagnostik
  • Batterikontroll
  • Uppdatering av styrsystem
  • Kontroll av jordanslutningar
  • Vi erbjuder förebyggande underhållsprogram.

Ja! Vi är specialister på:

  • Avancerad ECU-diagnostik
  • Omprogrammering av styrenheter
  • Reparation på komponentnivå
  • Felsökning av komplexa elektroniksystem
  • Vi löser problem som andra verkstäder ofta ger upp på.

Du kan enkelt boka tid genom att:

  • Ringa oss direkt
  • Skicka e-post
  • Besöka vår verkstad i Kristianstad.
  • Vi erbjuder ofta akuttider för brådskande fall.
  • Bosch artikelnummer börjar med 0 261 (bensin) eller 0 281 (diesel) Siemens artikelnummer börjar med S Magnetti Marelli artikelnummer börjar med IAW Ford-artikelnummer har 12A650 i mitten Renaults artikelnummer börjar med HOM, 7700 eller 8200 Honda artikelnummer börjar med 37820 Toyota artikelnummer börjar med 89661 (men vissa är lite annorlunda) Vauxhall artikelnummer börjar ofta med 90, 09 eller 55 VAG-artikelnummer har vanligtvis 906 eller 907 i mitten.
  •  
  • Majoriteten av motorhanteringsfelen är INTE motorns ECU. Följaktligen kan inte bytet av motorns ECU bota felet. Det är bästa praxis att noggrant diagnostisera vad felet är, med särskild uppmärksamhet åt anslutningar och gott underhåll av komponenter och sensorer.Vi testar vissa ECU/motorstyrdon. Kontrollnummer på ECU måste motsvarar din. Det är mycket viktigt att byta ut liknande-för-liknande. Om artikelnumren är desamma laddas delen med identisk programvara och hårdvara, så att den kör din bil som tillverkaren avser. Om artikelnumren är något annorlunda kan det hända att delen kör ditt fordon men inte som tillverkaren avsåg ELLER kanske inte alls. Det finns ...
  •  
  • De flesta fordon tidigare än 1995 har immobilisatorer separerade från motorns styrenhet och behöver inte kodas – Plug and Play. ECU för fordon senare än 1995 måste kodas till motorhanteringssystemet av en kvalificerad bil tekniker Om du köper ECU på egen hand är den vanligtvis överförbar men kommer att behöva kodas för att matcha fordonets säkerhetssystem. Detta måste göras av en bilelektriker med rätt programvara. Även om styrenheten är överförbar, måste du ändå se till att reservdelarnas ersättningsnummer helt matchar ditt. Kodning säkerställer att fordonets startspärr känner igen olika ECU och öppnar ECU för att köra fordonet. Kodning kräver ...
  •  
Behöver du hjälp?

Där expertis möter fordonsteknologi

Har du problem med bilens elektronik? Hos AutoHex AB är ingen utmaning för stor. Vi är specialister på avancerad fordonsdiagnostik och elektroniska reparationer för alla bilmärken.

MAILA OSS

Berätta gärna vad vi kan hjälpa dig med och glöm gärna inte registreringsnummer för att det ska underlätta för både oss och dig. Skicka ett mail till [email protected] eller använd knappen nedan för att använda vår välutformade kontaktformulär.

BESÖK OSS

AutoHex AB
Bredbandsvägen 20
291 62 KRISTIANSTAD

RING OSS

Vi svarar vanligtsvis snabbast via mail då vi ofta är upptagna med diagnostik, löddnning, djupare felsökning som kräver noggran koncentration. Du är mer än välkommen att göra ett försök att nå oss

  • ECU tidigare än 1995 är vanligtvis okodade och kan helt enkelt bytas ut och fungerar helt utan kodning eftersom de inte är kodade till bilens säkerhetssystem. Du måste fortfarande se till att reservdelarnas nummer helt matchar ditt.
  •  
  • Om ditt sekundära fasthållningssystem (SRS) är inaktiverat måste du återställa din krockkuddemodul innan lampan släcks, vilket indikerar att krockkuddarna fungerar som de ska. Ett skannerverktyg kan användas för att ange problemet som orsakar att ditt krockkuddesystem fungerar felaktigt och rensa krockkoder och hårddata från krockkuddesystemet. Efter att krockkuddemodulen har reparerats och installerats om kommer många fordon att känna att det inte längre är något problem och ljuset släcks.
 

Detta är ofta kopplat till:

  • Fel i bilens huvuddator (ECU)
  • Batterispänningsproblem
  • Kortslutning i elsystemet
  • CAN-bus kommunikationsfel Professionell diagnostik krävs för att identifiera grundorsaken.

Vanliga orsaker inkluderar:

  • Defekt startbatteri
  • Korroderade batterianslutningar
  • Fel på generatorn
  • Trasig startmotor
  • Säkringsfel
  • Vi kan snabbt diagnostisera och åtgärda dessa problem.

Problemet kan bero på:

  • Defekt glödstiftsrelä
  • Trasiga glödstift
  • Fel i styrenheten
  • Kabelbrott
  • Detta är särskilt viktigt att åtgärda inför vintersäsongen.

Typiska orsaker inkluderar:

  • Defekt NOx-sensor
  • Fel på AdBlue-pump
  • Problem med doseringsventil
  • Fel i SCR-systemet
  • Vi erbjuder komplett diagnostik och reparation av AdBlue-system.

Vanliga fel inkluderar:

  • Defekta joystick-sensorer
  • Fel i hydraulikstyrenhet
  • CAN-bus kommunikationsfel
  • Kortslutningar i elsystem Vi har specialverktyg för diagnos av arbetsmaskiner.

Typiska orsaker:

  • Defekt display
  • Kommunikationsfel
  • Spänningsproblem
  • Programvarufel Vi utför både hårdvaru- och mjukvarureparationer.

Möjliga orsaker:

  • Fel på parkeringssensorer
  • Kamerafel
  • Styrenhetsfel
  • Kalibreringsfel
  • Vi har specialutrustning för kalibrering av förarassistanssystem.

Vanliga orsaker inkluderar:

  • Defekt nyckelmodul
  • Antennfel
  • Immobilizer-problem
  • Batteriproblem i nyckeln
  • Vi kan programmera och reparera moderna nyckelsystem.

Vår process omfattar:

  1. Initial skanning med professionell diagnosutrustning
  2. Analys av felkoder och live-data
  3. Komponenttestning
  4. Verifiering av reparation
  5. Vi använder senaste diagnostikutrustningen från ledande tillverkare.

Ja, vi erbjuder:

  • Chip-nivå reparationer
  • Komponentbyten på kretskortsnivå
  • Omprogrammering
  • Uppdatering av mjukvara
  • Vi reparerar ofta styrenheter som andra anser vara omöjliga att fixa.

Hej kära kunder! 😊

Vi har haft lite problem de senaste dagarna med vårt kontaktformulär och hela vårt e-postsystem.

Från och med 2025-02-27 kl. 15:17 fungerar allt som det ska igen! Ni är varmt välkomna att skicka om de mail som tidigare studsat tillbaka eller kontakta oss på nytt via vårt kontaktformulär. 😊

Vi ser fram emot att höra från er snart igen!

Med vänliga hälsningar,
Yasser på AutoHex AB